Únor 2010

Foto měsíce - únor 2010

28. února 2010 v 23:17 | RUDA |  Foto měsíce
Únorové foto měsíce bude ve znamení plesové sezóny. Ono v té zimě se kromě plesů ani nikam jinam velice do společnosti chodit moc nedá a tak člověk vezme zavděk i tomuhke stylu zábavy. Navíc čím víc plesů za posledních pár let navštěvuju, tím víc mě začínají bavit:) Jeden takovej povedenej jsem navštívil v únoru dokonce až v Havířově, kde se naše milé známé rockerky proměnily v princezny a byla to příjemná změna. Užili jsme si tam docela dost srandy a odtud taky pochází vybrané "doublefoto" měsíce pro únor. Vymysleli jsme tam totiž originální a úsporný způsob pití zelené :oP Návod viz. níže :oD
Nějaké další fotky z tohohle plesání můžete shlídnout ZDE!!!

A jako videoklip pro tento měsíc jsem si vybral takovou malou vzpomínku na nebožtíka Frantu Sahulu. Prostě jen tak, bo se mi ta písnička líbí ;)
Užívejte příchod jara ;)

Tajemství loňského podzimu

26. února 2010 v 15:58 | RUDA |  My art
Vypadá to, že letošní dlouhá zima už pomalu, ale jistě odchází a naopak k nám přichází jistě všemi očekávaný jaro. A tak si pojďme ještě trošku zavzpomínat i na barevnýho kamaráda podzima :)

Další fotky zobrazíte po rozkliku!


Nejlepší české rockové album?

12. února 2010 v 20:15 | RUDA |  Jak to vidím já.
Kdysi jsem v rádiu slyšel jeden takovej pořad, kde hodnotili a seřazovali nejlepší rockový či metalový alba všech dob. Nepamatuju si všechny alba, který se v tom žebříčku objevily, ale na první dvě si zaručeně vzpomenu. Druhá tam skončila Metallica s albem Master of Puppets a na prvním místě vévodilo album The Number of the Beast od kapely Iron Maiden. S touhle volbou nezbývá než souhlasit, protože tyhle kapely a především tyhle jejich alba zásadně ovlivnily celosvětovou metalovo scénu, nějakým způsobem určovaly směr ostatním kapelám, objevily se na nich nesmrtelný a tzv. kultovní písně, který si lidi dodneška pamatujou a který, kdyby ta jistá kapela nezahrála na koncertě, tak by jim asi fanoušci zbořili podium :) Tyhle alba jsou zkrátka pojem...i pro mě!
Vzápětí mě však napadla myšlenka, jaký TO nejzásadnější bigbítový album bych asi vybral v rámci českých kapel. Přemýšlet jsem opravdu nemusel dlouho, bo mi automaticky naskočila jedna deska, která rapidně ovlivnila nejen mé dětství, můj budoucí oblíbený styl hudby, ale myslím, že i řadu ostatních českých bandů. Podotýkám, že se jedná čistě o můj subjektivní názor a řada z vás s tím nemusí souhlasit. Každý má přece jen to svoje, ale přesto jsem se na to snažil koukat tak trochu nezaujatě.

Jsem toho názoru, že takový to osudový album na české rockové scéně má na svědomí skupina Kabát se svým druhým studiovým počinem s názvem Děvky ty to znaj. To vyšlo v roce 1993, kapela ho údajně natočila během čtrnácti dní, což je na dnešní dobu úctyhodná doba. Nikdo se s tím tenkrát nepáral, nehledělo se na detaily a přesto přeze všechno z toho vyšlo perfektní dílo, který najednou určovalo styl všem ostatním rockerům a i v dnešní "moderní" době se pořád skvěle poslouchá a řada těch písniček už se prostě stala nesmrtelnýma a snad i "lidovýma". Sposta skalních fanoušků Kabátu dodneška považuje tohle album za to nejlepší, co kdy od kapely vzešlo a nezbývá snad, než jenom souhlasit. Dneska už by s tímhle materiálem asi díru do komerčního světa neprorazili, ale na tu dobu to bylo skutečně velice povedený. V tehdejší porevoluční době měly kapely podobonýh ražení velikej úspěch u lidí, ať už to byl Kabát, Tři sestry nebo Alkehol, najednou bylo strašně dobrý, když si mohli všichni hrát co chtějí, zpívat si o čem chtějí, o chlastu, o ženských, v textech se naráželo na mocný papaláše a o vulgární slova v nich taky nouze už nebyla. Všechno bylo povolený a nikdo se nemusel ničeho bát. Byl tu prostě najednou ten správnej prostor pro kalbu, pro obrovský koncertní mejdany a lidem se to líbilo.
Do toho přišel Kabát s tímhle materiálem, ve kterým je spojená tvrdá a řízná rocková hudba podpořená navíc o velice kvalitní texty basáka Milana Špalka, který byly místama sice ujetý, vtipný, ale přitom měly hlavu a patu, skvělej slovosled a měly co říct. Všechno tady do sebe zapadá. Jak syrový tvrdý kytary, tak texty podpořený o hulákavý sborový refrény a o tenkrát ještě typicky prohulenej a prochlastanej hlas Pepy Vojtka, kterej do toho tenkrát ještě tak správně rebelsky řval, že to bylo prostě celý takový...provokativní (asi je to to správný slovo:-)) a zároveň i takový "hospodský". Dneska už to prostě není ono. Pepík už má proškolenej hlas z muzikálů a zkrátka si dává pozor na to, aby to dobře znělo, stejně jako jeho spoluhráči, kteří si teď ve studiu můžou vyhrávat se spoustou zvuků. Tenkrát na to ani nebyli možnosti, ale i tak to nikomu nevadilo. To album totiž zní pořád moderně a úderně a rozhodně se o něm nedá říct, že už je to nějaká vykopávka. Přece jen 17 let ještě není taková doba ;) Myslím si ale, že "Děvky" se neztratí už asi nikdy!
Kabát je taky jediná kapela, která to na tomhle českým písečku dotáhla nejdál. O tak obrovských koncertech a tak velké návštěvnosti můžou ostatní jenom snít. Je to samozřejmě zásluha i schopných manažerů, kteří mají jistě velkou zásluhu na tom, že je dnes Kabát tam kde je, ale bez toho, aniž by Kabát tvořil kvalitní muziku a nabalil na ni takový množství fanoušků by to asi nešlo.
No a i když už jejich obliba začala růst od prvního alba Má jí motorovou, tak myslím, že tenhle fenomén odstartoval právě od alba Děvky ty to znaj, kde svoje kvality tehdá ještě začínající kapela jenom potvrdila a zařadila se na špičku české rockové scény, odkud už ji dodneška nikdo zatím nesesadil.
Deska se skvěle poslouchá od začátku až do konce a mě se u ní nestane, že bych nějaký track třeba úmyslně přeskočil, jako to dělám třeba u jiných CD. Je fakt nabušený od první až do poslení písně a baví mě celý, zároveň nedá člověku skoro ani na chvilku vydechnout, protože většina z těch písniček jsou fakt nářezovky a žádnýho cajdáku se tady nedočkáte.
Po vtipným Úvodu, kterej už musí asi každej Kabátí fanda znát nazpaměť přichází první vypalovačka Porcelánový prasata, která je na začátek jak dělaná a zároveň se taky hodí na otevírání koncertů, protože diváky zaručeně rozproudí. No a pokřik: "Tak jdem, proč ne? Všechno to robijem!", musí v každým posluchači vzbudit alespoň trochu dávku té správné "pařící agrese"! :)

Hned na to následuje další velká hitovka s názvem Opilci v dějinách, která už z názvu mluví o čem asi je. Podařenej vtipnej text se zapamatovatelným halekavým refrénem, podpořenej o skvělou melodii a jsem toho názoru, že v téhle písničce zaznívá asi nejlepší Kabátí sólová vyhrávka na kytaru, kterou kdy kluci nahráli. Tenkrát na to byl natočenej i docela dobrej videoklip, kterej vyhrával hitparády a prostě Opilci v dějinách byly bezkonkurenční.

Třetí v pořadí je hodně svižná pecka "o lásce", ovšem o takové té specifické Kabátí lásce. Tudíž jde opět spíš o srandu protože Kabát (až na menší výjimky z poslední doby) nikdy o tak "závažném" tématu jako je láska nezpíval a člověk si to snad u nich ani představit nedokáže. A i když je tenhle song nazvanej My jsme zamilovaný, tak v něm rozhodně žádný srdceryvný texty neočekávejte ;) V další pecce Aby tě rakovina se text už dotýká lehce závažnějšího tématu jako je přetvářka falešný přátelství a spolu s hudbou to celý působí docela až tak trochu temně.
V následující písničce, která dala název celýmu albu - tedy Děvky ty to znaj, se přesně odráží tehdejší život kapely. Je prostě o užívání, o tom, že se člověk s ničím nesere a taky je určitě ovlivněná původem kapely, neboť jak je známo kapela pochází z Teplicka, kudy vede nechvalně známá road E55 :) No a písnička je to taky skvělá, má ten správnej melodickej křiklavej refrén a dodneška se hraje na koncertech s velkým úspěchem.

Písnička, která na desce následuje, je prakticky napsaná na podobný téma. Užívání života, nebrat na nikoho ohledy a nenechat si do ničeho kecat a cokoliv přikazovat. Teď jsme svobodní a můžem si dělat, říkat a hrát co chcem. Tohle přesně jakoby chtěli muzikanti sdělit v písničce nazvané Pro nás už není místi v ráji. Rebelský a s již zmiňovaným provokativním Vojtkovým výrazem lehce uvěřitelný. Řada lidí si z toho určitě tenkrát vzala příklad! Jedinou pecku, kterou na albu neotextoval Milan Špalek je písnička Táhni dál, jejíž melodie se mi tehdá líbila úplně nejvíc a tuhle pecku jsem doslova žral :) Text, kterej je o tom, že se člověk nebojí ani vlastní smrti, má na svědomí tehdejší Vojtkova manželka a myslím, že se jí skvěle podařil. Některý slovní obraty člověk prostě jen tak nevymyslí: "Byl jsem tam jednou a to v delíriu,to vám byla nuda chcíp tam pes. Flašky a ženský tam nemaj díru, byl bych vůl kdybych tam lez." Dokonalý! :) Kabát se nebál v textech zkritizovat ani tehdejší mocipány a papaláše a žádný téma mu zkrátka nebylo svatý. Písnička Už jsou zase na koni je toho důkazem. Žádná velká hitovka to sice není, ale tehdy byla taky hodně úspěšná u lidí. Pomyslnej přelom alba a takovej oddych od toho všeho nářezu přináší posluchači dvě kratičký a jednoduchý skladbičky nazvaný Jack Daniels 1 a 2, což je prostě jedním slovem prdel, kterou si kapela zařadila na desku a tuhle tradici dodnes dodržuje. Hudba je hlavně o zábavě a kdo ji bere zas až moc vážně, tak by se z toho musel zbláznit. Fanoušky tyhle blbinky určitě vždycky potěší. V té době to byl ale celkem ještě nezvyk a myslím, že Kabáti jsou v tomhle průkopníci.
Druhá půlka desky začíná peckou Óda na konopí a i když mě tehdá nějak moc nebavila, tak teď jsem jí docela přišel na chuť. Kapela ji dodneška občas ráda hraje na koncertech a nechyběla ani na velkým koncertě na Vypichu. I když bych místo ní možná radši slyšel některý jiný pecky z téhle desky, tak budiž. Poslouchat se určitě dá a můžeme být rádi, že z téhle éry občas aspoň ještě něco vytáhnou.

Jednou z těch, kterou bych rád ještě naživo někdy na koncertě slyšel je třeba právě písnička Joint! Tohle je hodně povedená a úderná pecka, která z tvrdě znějícího a agresivního úvodu přechází do rychlejšího, až metalovýho tempa, kde Vojtek chrlí text jako salvy z kulometu a má to celý prostě říz a spád. Určitě jedna z nejlepších a zároveň nedoceněných písniček na desce. Škoda, že na ni kapela a asi i fanoušci zapoměli. Kabát už je ale dneska prostě jinde a pokud jim dávalo na Vypichu zabrat hraní pecky Má jí motorovou, tak s tímhle nářezem by asi taky už měli problémy :(
Další písnička, kterou Kabát pojal taky tak trochu legračně má původ v kreslené postavičce Rudy Pivrnce od známého kreslíře Petra Urbana, kterej zároveň stvořil i povedenej obal alba no a stal se z ní taky docela už kultovní hit, na kterej dneska už bohužel kapela taky zapomíná. I na tuhle písničku byl pořízenej videoklip a v něm je prostě tahle kapela (alespoň v té době) jako doma. Všude pivo, zahulená paluša, Vojtek rozhazuje rukama jak splašenej...joo to byla doba :-D
(...řada lidí si někdy myslí, že moje přezdívka má původ právě v Rudovi Pivrncovi, ovšem není tomu tak. Pravda je někde jinde:-))

Album pomalu finišuje už patnáctou skladbou (na albu jich je 18 - toho už se dneska nedočkáme) nazvanou Hej moralisti a je to prostě rovněž výsměch všem těm, kteří hledí na nějaký konvence, nesutále by poučovali a pomlouvali a přitom nemají zametený ani před vlastním prahem. Téma tudíž stále aktuální...a to ještě tehdá neexistovaly bulváry. Šestnáctá skladba je tak trochu ze života :) Prostě o tom, že děvčata naivně čekají na lásku, místo toho příjde ten jejich princ, přefikne je za zastávkou a pak jim řekne:"Na lásku skoč si holka večer do kina"! Holt Tak to má bejt! :-D Občas krutá realita, ovšem všechny texty na téhle desce jsou fakt výstižný a pořád aktuální.
No a jak se praví - to nejlepší na konec. Na téhle desce to skutečně platí a poslední dvě pecky na tomhle albu ke Kabátu prostě neodmyslitelně patří a patřit budou. Kultovní Žízeň - stačí vyslovit název a každý už hned ví o co jde. Každá kapela má prostě jednu významnou písničku, na kterou kdyby během koncertu zapoměla, tak by ji nepustili fanoušci z podia. U Kabátů je to prostě Žízeň a lidi si ji pokaždé musí vyřvat jako přídavek, bez ní by to prostě nešlo. A stejně jako je osudový album Děvky ty to znaj, tak osudová písnička je rozhodně Žízeň. Přemýšlel jsem nad tím, proč to tak je, není to přece zas až tak závratný dílo....ale je to prostě o tom, že je to jednoduchý, každej si může zařvat to svoje: "Žííízeň, ajajajajaj" a přitom se to téma týká každého průměrného českého alkoholika...takže asi proto. Navíc ten text je taky dost dobře pojatej. Už jste měli někdy podobnou nemoc jako žízeň? :) (Ofiko klip TADY!!!)

No a přichází úplnej závěr. Moderní děvče. Tahle písnička měla být na albu zařazena jako závěrečná blbinka (ostatně tuhle tradici Kabát dodržoval na většině svých alb), ovšem u lidí tak zlidověla, že prostě patří k dalším povinným skladbám, který už Kabát prostě vždycky musí zahrát. Tahle písnička většinou každej koncert uzavírá a bývá to vždycky velkolepý. prostě hymna každýho kaliče. No řekněte sami, kdo z vás si s bandou někdy nezazpíval to známý: "Denně vožralej, denně vožralej..."?! ;) Taky už celkem kultovka. Na albu sice má trošku jinou podobu, než jakou ji kapela hraje dnes - úvod zpívá Vojtek trošku přitepleným hlasem a až v půlce po menší pauze se písnička pořádně rozjede na ty správný grády. Na koncertě na ni lidi skáčou už od začátku :) Ale je to ta správná pecka, která vždycky zaručeně rozeskáče celej stadion a snad i ty, kteří se za celej koncert ani nepohnuli :)

No a tak jsem se tu tedy lehce rozepsal o albu, který už sice není vůbec aktuální, ale pro můj hudební vývoj a myslím, že i nejen pro moji generaci rockerů tohle album bylo fakt docela zásadní. Každej z nás určitě má to svoje. Máte stejnej názor anebo se mnou nesouhlasíte? Kldině napište do komentářů, jaký album podle vás nejvíce ovlivnilo českou rockovou scénu. Docela by mě to i zajímalo ;)