Září 2011

Barum Czech Rally Zlín 2011

2. září 2011 v 11:52 | RUDA |  Co sa stalo nové!?
Mezi takové ty osobní vrcholné svátky v roce pro mě jednoznačně patří i automobilová soutěž Barum Rally, která se jezdí jen kousek od domova a je to tak uznávaná soutěž, že patří k jedněm z nejlepších v Evropě, ne-li ve světě. Rally žeru už od malička, domácí mistrák objíždíme celkem pravidelně, ovšem když přijde na řadu Barumka, je to něco jiného neboť sem přijíždějí světoví jezdci, kteří většině z našich ukazují záda a spousta z nich předvádí, jak se jezdí rally na plno. Letos ovšem ukázal záda celému startovnímu poli náš jezdec Honza Kopecký na českém autě Škoda Fabia S2000 a pořádné sportovní drama to bylo až do konce se vším všudy.

Přípravy a těšení na Barumku jsou u většiny fanoušků rozeznatelné už několik týdnů před soutěží a je vidět, že celý Zlínský kraj tímhle závodem žije. Pár dní před startme se už do okolí sjíždí závodní týmy, aby otestovaly svá auta a spousta nedočkavých fandů si krátí čekání právě návštěvou i těchhle testů. Patřil jsem mezi ně! :) Když tedy prosákne nějaký echo a člověk se dozví, kam má jet, je to někdy i lepší, než na samotném závodě, bo tady ty jezdce člověk vidí v akci několikrát za sebou a relativně v klidečku. Měl jsem tedy možnost shlédnout test týmu Proton (video HERE), následující den jsem si udělal cyklovýlet na testy týmu Kronos, kde testovali Peugeoty, ovšem jakmile jsem dojel na místo, viděl jsem tady jen dva průjezdy, neboť pár chvil po tom se jedno ze závodních aut málem střetlo před mýma očima s civilním Focusem, kterej se nějak záhadně dostal na trať. Nevím, jakej to musí být pocit, když jedete v autě a v zatáčce se proti vám naplno řítí závoďák v ostrým tempu. Borec si asi musel cvrknout do kalhot. A to při tom byl pořadatel s vysílačkou v každé druhé zatáčce, takže nechápu, jak se tam mohl ten civil octnout. Tenhle test byl tedy následně zrušen a já pokračoval dál na jiné místo, kde zase jezdili borci s Fordama, což byl sice trochu slabší odvar, ale aspoň něco (video HERE).
Nastal ovšem čtvrtek a to už Zlínem voněl závodní benzín a atmosféra houstla. Sice se konala zatím jen technická přejímka v prostorách sportovní haly Novesta, ovšem už ta přilákala velké množství fanoušků. Mimo závodních aut a autogramiády jezdců se tu konala i zajímavá dražba různých předmětů, které věnovaly závodní týmy a jezdci, no a z ní jsme si taky odnesli nějakej ten suvenýr, resp. můj bratr, který si vydražil závodnické rukavice, boty, triko a kuklu od Pavla Valouška a zároveň tak tím přispěl i na dobrou věc, neboť výtěžek šel na postižené děti do Fryštáku.
Páteční ráno už odstartovalo rachot motorů a okolí Napajedel a Halenkovic zažilo obrovský příval rally fandů ze všech koutů Evropy. Konala se tu totiž oficiální testovací zkoušky tzv. shakedown a už od rána bylo pěkně vedro. Vyhlídli jsme si takovou hezkou rychlou zatáčku, která byla celá pod štěrkem, jenž byl vytahanej z krajnice už z tréninků, přivalili jsme si sem balík slámy, na kterým jsme si udělali pohodlí a už od začátku to tu bylo celkem veselý a pár jezdců tu mělo problémy. Hodně jich to ustálo, ovšem někteří to štěstí neměli. V příkopě tu skončil Tomáš Kostka, kterej jen tak tak zastavil před betonovým mostkem a ven ho museli tahat diváci, o pár chvil později tu dokonce lětělo i auto přes střechu, když italský závodník Lucca Betti tuhle kluzkou zatáčku nezvládl, dal docela zbytečně velký kontra volantem a příkop ho pěkně nakopl a už se kutálel. (možno vidět na konci videosestřihu níže). Naštěstí se nikomu nic nestalo, auto sice vypadalo dost poničeně, ale šikovní Bettiho mechanici stačili přeci jen vůz do večerní první rychlostní zkoušky opravit, i když se v tu chvíli zdálo, že má Ital po závodě.
Tady jsme tedy strávili celé parné odpoledne a páteční podvečer už patřil oficiálnímu startu Barumky na zlínském náměstí před radnicí. Zde se sešla i spousta těch motoristyckých celebrit, neboť u příležitosti odstartování kampaně FIA za bezpečnost na silnicích sem dorazil i prezident FIA Jean Todt se svou chotí, herečkou Michelle Yeoh a ti po povinném plácání jater pak odstartovali i první tři auta na rampě. Nechyběl tu ani např. "dakarista" Karel Loprais nebo motorkář Kuba Smrž a další. Slavnostní start je nejen přehlídkou krásných aut, ale i takového malého souboje týmů o to, kdo si přivede na rampu za autem víc sličných hostesek. A když už jich je málo, tak musí být aspoň co nejmíň oblečený. Pro oko pánů úžasná podívaná. Prostě samá slušná partie, která jistě doma navaří, vypere a vypleje gelovýma nehtama záhonky :-D
Nejlepší atmosféra ovšem jednoznačně panuje na městské rychlostní zkoušce v ulicích Zlína, která se jede v nočních hodinách. Pravidelně už několik let chodíme na autobusák a lidí tu bývá tolik, že se tady bez malířských schůdků neobejdete, pokud něco chcete vidět. Je to tu fakt mazec a atmoška je tu tak svělá, že ji snad nejde zažít ani na nějakým stadionu nebo koncertu. Leckterá jiná světová rally tohle může Barumce jen závidět. Skandování, světlice, mexické vlny, ohňostroje...a do toho všeho rachot motorů a rozžhavené, rudě svítící brzdové kotouče závodních aut.Prostě parádní zážitek, který stojí za to prožít. Nejhorší je tu ovšem to čekání. Letos to ale bylo v pohodě, neboť před startem soudobých aut tu jezdily ještě historické vozy a to byla taky parádní podívaná. Nejprve jezdily prastaré bugatky a laurinky, což byly taky od některých dobrý prdy a tyhle auta jsem viděl naplno v akci asi poprvé v životě, bo to snad jezdilo naposledy za Masaryka :-) A některý byly fakt krásný auta, ve kterých bych se i rád povozil. Po nich nastoupili o něco mladší historici z cca 80.-90. let a to už byla ta pravá show. Tihle borci se s ničím nemazlili, rozevlátým stylem projížděli každou zatáčku smykama, kolečka pro diváky dělali na každém volném fleku a jeden z nich dokonce skončil i v Dřevnici, což jsme my z autobusáku bohužel neviděli. Na tyhle auta je jednoznačně lepší podívaná jak na soutěžící Barumky, bo ti už jedou na čas a většina z nich jede čistým stylem, takže málokdo si ten smyk dovolí, aby neztratil vteřinky. Ale i takoví se občas našli a tisíce lidí podél treti ve Zlíně musely být opět nadšeny. Smůlu z pátečního rána tady završil opět Tomáš Kostka, který hned v první zatáčce urval kolo a tak aspoň zajiskřil pro diváky na efekt. To bylo od něj ovšem z letošní Barumky vše, bo v sobotu ráno už neodstartoval. Největší aplaus sklidili jednoznačně domácí jezdci ze Zlínska a tovární Škodovky a i pro jezdce samotné tahle zkouška musí být zážitek.
V sobotu už se jelo od první RZ na plno a my jsme se vydali ráno právě na ni, do Biskupic na cílový sjezd, kde je to hodně uskákané. Tady se projevilo, jaký je kdo jezdec, kdo jak to má v ruce a jak kdo pozdě chodí na brzdy. Celkem hezká pasáž, ovšem za dob vozů WRC to tu bývávalo mnohem víc záživnější. Po asi padesáti autech jsme se přesouvali na další RZ až ke Vsetínu a při cestě autem jsme zjistili z radia, že na Pindule havaroval můj největší favorit Pavel Valoušek. Přišlo velké zklamání a tak nějak jsem nevěděl, komu budu fandit. No samozřejmě, že Čechům, takže Honza Kopecký a domácí Roman Kresta to jistili. Od Valdy jsem ovšem čekal, že se s tou špičkou nějak popere a byl jsem zvědavej, kde by se mohl umístit. Škoda! :-( Hlavně, že jsou kluci zdraví.
Na Semetín k cíli jsme dorazili ve chvíli, kdy už první auta byli na trati a tak nám asi čtyři ze špičky utekly. Zdržela nás kolona ve Vizovicích a pak už jsme jeli celkem na knap, bylo to hektické a ani výběr místa nebyl zrovna ideální. Nicméně našel jsem si tady i nějakej ten skok, kde pár aut hezky letělo, tak aspoň něco. Následně jsme měli v plánu RZ Troják, která se jela až za několik hodin, takže pauza na oběd v restauraci, kde se na hotovku čekalo asi hodinu a pak hurá na vycházku na hřeben hostýnských vrchů nad Hošťálkovou.Tady to bylo pěkné místo, kde byly auta dlouho vidět a v táhlých zatáčkách se taky hezky ukázalo, kdo to jak dokáže podržet. Při zpáteční cestě domů jsme ještě udělali zastávku v otrokovickým servisu a to bylo ze soboty tak nějak ve stručnosti vše :)
Neděle měla patřit dni stráveném na Bunči, kde jsme měli v plánu zůstat na oba dva průjezdy halenkovickou RZ. Ráno jsme se sem tedy vydali a pak si udělali malou procházku od chaty na Bunči až po krásný lesní úsek, kde je sakramentsky ostrá zatáčka z kopce a tady jsme čekali nějaký vzrůšo. Loni se tady děly taky zajímavé věci, ovšem to se jelo v protisměru. Špičkový jezdci ji ovšem projeli krásně čistě, několik z nich ukázalo i efektí smyky a jediný problém tady měl Švéd P.G. Andersson s Protonem, kterej z kopce nedobrzdil a šinul si to rovnou do lesa. Měl ovšem štěstí, že ho zadržel vysoký břeh s křovím, jinak už by to auto asi z lesa nevytáhl. Takhle auto jen lehce obouchal a bez větší újmy jel dál. Po asi čtyřiceti autech ovšem nastala pauza a po ní už začali auta volně po trati projíždět a jezdci měli sundané přilby. Bylo jasný, že se RZ zrušila a z mobilu jsme zjistili, že v lese nad Halenkovicemi se stala další nehoda. Tím nám vznikla asi 2 hodinová díra mezi dalším průjezdem a ta jsme zvolili variantu jet domů na oběd a na druhý průjezd se mrknout na ostrý sjezd z kopce k Halenkovicím. Až do poslední zkoušky se pořád nevědělo, kdo bude vítězem a Fredy Loix s Honzou Kopeckým si to tak rozdávali až do posledního kilometru. I za nimi byli ještě nějaké těsné souboje a tak mnoho jezdců tak jelo stále naplno, což už mnohdy v poslední RZ vidět není. Takže i zde byly vidět hezké průjezdy na krev a i když tuhle RZ vyhrál Loix, chybělo mu v celkovém součtu ještě 1,2 vteřiny, aby dostihl Kopeckého, takže ten se právem radoval z vítězství a my s ním.
Všichni na špici tu předvedli úžasné sportovní výkony, parádní průjezdy byly vidět i u některých jezdců v nižších třídách, počasí taky vyšlo hezky, i když horko bylo občas úmorné, ale zase to bylo lepší, než stát někde v dešti, jako loni. Barumka opět potvrdila, že patří mezi TOP podniky a jsem jen rád, že ji máme tak blízko domova. Návštěvnost zhruba 300 tisíc lidí za víkend a konkurence ve startovním poli hovoří myslím za vše.

No a na to, že jsem sem původně chtěl hodit jen krátkej článeček k videosestřihu jsem se opět dlouze rozepsal, ale holt už to se mnou asi lepší nebude :-)